Våra granskningsrapporter
Här hittar du granskningsrapporter som vi publicerat sedan 2015.
Sök i rapporter
Omprövning av utträde vid bristande betalning
IAF konstaterade i rapporten Arbetslöshetskassornas hantering av omprövning av utträde vid bristande betalning av medlemsavgiften (IAF 2015:13) att det gjordes olika bedömningar...
Rapport
Arbetslöshetskassornas hantering av överklaganden
IAF har kartlagt hur arbetslöshetskassorna hanterar överklaganden. Kartläggningen har gjorts dels genom en enkät till samtliga arbetslöshetskassor och dels genom att domare...
Rapport
En enhetligare hantering av uteslutningar och frånkännanden
Arbetslöshetskassorna skiljer sig fortsatt åt i hur de hanterar uteslutningar och frånkännanden, samt återkrav som inte går vidare för prövning av sanktion.
Rapport
Hur arbetar Arbetsförmedlingen med underrättelser om ifrågasatt ersättningsrätt?
I en rapport till regeringen analyserar IAF Arbetsförmedlingens underrättelser om ifrågasatt rätt till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd. Om det finns skäl...
Rapport
Kontrollen av arbetssökande varierar mellan Arbetsförmedlingens kontor
Kontrollen av arbetssökande varierar mellan Arbetsförmedlingens kontor Det finns mätbara skillnader mellan Arbetsförmedlingens kontor i hur väl de utför kontrollen av...
Rapport
Använder a-kassorna Försäkringskassans e-tjänst när ansökningar måste kompletteras?
Arbetslöshetskassorna bör bli bättre på att använda Försäkringskassans elektroniska tjänst LEFI Online i ärenden där personer har skickat in ansökningar...
Rapport
Underlag avseende bidrag till arbetslöshetskassor
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) har i regleringsbrevet för 2016 fått i uppdrag att inkomma med underlag avseende bidrag till arbetslöshetskassor...
Rapport
Arbetslöshetskassorna hanterar ärenden om arbetslöshetsersättning under tid med studier olika
Arbetslöshetskassorna hanterar ärenden om arbetslöshetsersättning under tid med studier olika Det finns skillnader i arbetslöshetskassornas hantering av ärenden där...
Rapport
Arbetsförmedlingens handläggning vid uteblivet besök eller kontakt
När en arbetssökande inte har besökt eller kontaktat Arbetsförmedlingen ska han eller hon snabbt bli kallad till ett nytt besök eller en ny kontakt. Om personen har arbetslöshetsersättning...
Rapport
Aktivitetsrapporter som saknar aktiviteter
Aktivitetsrapporter som saknar aktiviteter Arbetsförmedlingens hantering av aktivitetsrapporter behöver förbättras. IAF:s granskning visar omfattande brister i handläggningen...