På iaf.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

IAF Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Att söka jobb på IAF

Du söker en ledig tjänst hos oss genom att registrera din ansökan i verktyget Offentliga jobb. Vi går igenom ansökningshandlingar och väljer ut de personer som vi vill träffa för en intervju. När tjänsten är tillsatt hör vi av oss till alla som sökt den aktuella tjänsten.

Ansökan

När du har hittat en intressant tjänst skickar du in din ansökan i vårt rekryteringsverktyg. Du ska bifoga ett personligt CV och ett personligt brev.

Var noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för urvalshanteringen. Din ansökningar sparas under din egen sida på Offentliga jobb.

Offentlighetsprincipen och arbetsansökningar

Din ansökan behandlas som en inkommen handling och det innebär att den också kan lämnas ut som en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.  

Urval och intervju

När ansökningstiden är slut bedömer vi alla ansökningar och gör ett urval till en första intervju utifrån de krav på kompetens, erfarenheter och förmågor som ligger till grund för anställningen. Om du hör till dem kallas du till en personlig intervju. Ibland kan vi göra kompletterande tester och intervjuer under en rekrytering

Beslut om anställning

Rekryteringsprocessen avslutas med ett beslut om att anställa personen som har den kompetens som vi efterfrågat. Beslutet anslås på myndighetens anslagstavla i Katrineholm.

Återkoppling till alla sökande

När vi har tillsatt den lediga tjänsten ger vi återkoppling till alla som sökt den aktuella tjänsten. Om du har varit på intervju får du en personlig återkoppling, annars får du ett e-postmeddelande med besked om att tjänsten är tillsatt.

Att överklaga

Om du vill klaga på ett anställningsbeslut kan du skriftligt överklaga myndighetens beslut. En överklagan måste göras skriftligt och den ska inkomma inom tre veckor från det att IAF har meddelat anställningsbeslutet. Ditt klagomål måste då innehålla följande

  • ditt namn, adress och personnummer
  • vilken anställning det gäller
  • diarienummer för aktuell anställning
  •  varför du anser att beslutet är felaktigt.

Överklagan skickas till IAF. Vi lämnar sedan över uppdraget att pröva överklagandeärendet till Statens överklagandenämnd som har uppgiften att pröva dessa ärenden.