IAF har granskat Hotell och restauranganställdas a-kassa
Hotell- och restauranganställdas a-kassa har en väl fungerande verksamhet och goda organisatoriska och ekonomiska förutsättningar. Det konstaterar IAF efter att ha granskat arbetslöshetskassans verksamhet och handläggning.
– Hotell- och restauranganställdas arbetslöshetskassa har goda förutsättningar att utföra sitt uppdrag inom arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert och effektivt sätt, säger Cathrine Carlberg som är chef för granskningsenheten på IAF.
Strukturerat arbete med intern styrning och kontroll och stabil ekonomi
Granskningen visar att arbetslöshetskassan arbetar strukturerat med intern styrning och kontroll samt aktivt följer upp identifierade risker i verksamheten. Den visar även att arbetslöshetskassan har stabil ekonomi samt en strukturerad uppföljning av ekonomin.
Ärendehandläggningen fungerar bra
Granskningen av ärendetyperna förstagångsprövningar, underrättelser och återkrav visar att handläggningen fungerar bra. IAF konstaterar dock en brist i arbetslöshetskassans beslutsbrev. Där påpekar IAF att det ofta saknas information om vilken period som ersättningen beräknats på. Bristen har åtgärdats av a-kassan under tiden som granskningen har genomförts.
Fakta
Hotell- och restauranganställdas a-kassa (HRAK) har drygt 86 000 medlemmar. Medlemmarna är anställda inom hotell, restauranger, casinon, kaféer, konditorier, turistanläggningar, spa, bowling, catering, bingoföretag samt andra nöjesföretag i Sverige.