Felaktiga registreringar i handläggningssystemen innebär risk för felaktiga utbetalningar
En rapport från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) visar att a-kassorna har brister i hur uppgifter registreras i handläggningssystemet. Det innebär en risk för felaktiga utbetalningar från arbetslöshetsförsäkringen. IAF riktar därför kritik och ger anmärkningar och påpekanden till samtliga a-kassor i rapporten 2024:9 Registrerar a-kassorna uppgifter korrekt i sina system?
– Vi ser att det förekommer felaktiga registreringar i a-kassornas handläggningssystem och det innebär en risk för felaktiga utbetalningar, säger Jessica Idbrant som är chef för analysenheten på IAF.
I granskningen har IAF kontrollerat följande uppgifter hos a-kassorna:
- registrerade avstängningsbeslut
- verkställda avstängningsdagar
- dagpenningavdrag vid pension
- förekomst av fiktiva personnummer
- underrättelser som inte prövas.
– Vi står inför viktiga förändringar inom arbetslöshetsförsäkringen med en ny lagstiftning som börjar gälla i oktober 2025. I ljuset av det är det extra viktigt att säkerställa ett effektivt och lättanvänt handläggningssystem. Korrekta registreringar är en förutsättning för att framtida beslut blir rätt och att utbetalningarna till ersättningstagarna blir rätt, säger Jessica Idbrant på IAF.
Handläggningssystemen är inte utformade för att hjälpa handläggaren att registrera rätt
IAF har observerat att många beslut som fattats av arbetslöshetskassorna inte stämmer överens med vad som registreras i deras handläggningssystem. Det finns inget i a-kassornas system som uppmärksammar handläggaren på att det ärendebeslut som registreras för en underrättelse, inte stämmer med registreringen om åtgärd. Ett annat vanligt problem är att felaktiga registreringar inte tas bort från systemet. IAF anser att a-kassornas handläggningssystem inte är utformat för att hjälpa handläggaren att registrera rätt.
Kritikpunkterna i rapporten:
- IAF riktar kritik mot a-kassorna för att de inte har utformat sina handläggningssystem så att möjligheten att registrera fel minimeras.
- IAF riktar en anmärkning till a-kassorna för att de inte regelbundet följer upp sin registerkvalitet.
- IAF riktar ett påpekande till a-kassorna för att de inte rättar eller tar bort felaktiga registreringar av beslut som tillhör gällande ersättningsperiod.
Brister som fanns 2017 finns även i det nya handläggningssystemet
Den här granskningen av registerkvaliteten i handläggningssystemen är en uppföljning av en tidigare granskning från 2017. År 2022 började a-kassorna använda ett nytt handläggningssystem. IAF:s övergripande slutsats är att samtliga a-kassor fortfarande har brister i sina registrerade uppgifter och att kvaliteten inte har förbättrats sedan den förra granskningen.
Senast den 31 mars 2025 vill IAF få in a-kassornas redogörelser av planerade och genomförda åtgärder med anledning av de brister som redovisas i granskningsrapporten.