IAF Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Brister i Arbetsförmedlingens arbete med handlingsplaner och platsanvisningar

Arbetsförmedlingens arbetssätt med handlingsplaner och att anvisa arbetssökande att söka vissa jobb behöver bli bättre. De individuella handlingsplanerna innehåller i vissa fall aktiviteter som inte speglar den arbetssökandes behov av stöd och ibland finns det inga aktiviteter alls. Arbetsförmedlingen behöver också bli bättre på uppföljning när de anvisar arbetssökande till utvalda jobb. Det visar två nya rapporter från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

Handlingsplaner kan sakna aktiviteter och är inte alltid förnyade i praktiken

Cathrine Carlberg, IAF– Vi ser flera risker kring arbetet med handlingsplaner. Om handlingsplaner inte innehåller aktiviteter som motsvarar den arbetssökandes behov av stöd ökar risken för långtidsarbetslöshet. Det blir också svårare för Arbetsförmedlingen att göra sitt kontrollarbete, säger Cathrine Carlberg som är chef för granskningsenheten och ställföreträdande generaldirektör vid IAF. 

I rapporten Är handlingsplanerna aktuella och vilka insatser och aktiviteter innehåller de? (2025:12) riktar IAF en anmärkning till Arbetsförmedlingen med anledning av följande brister:

  • Arbetsförmedlingen brister i att planera in lämpliga aktiviteter i handlingsplanerna som motsvarar den arbetssökandes behov av stöd och att det i vissa fall helt saknas aktiviteter.
  • Arbetsförmedlingen brister i att förnya handlingsplanerna i tid och att innehållet i vissa fall hinner bli inaktuellt.
  • Handlingsplanerna inte alltid är förnyade i praktiken. 

 Vi ser att handlingsplaner ibland är förnyade i själva systemet, men utan vare sig nya åtgärder eller kontakt med den arbetssökande. Det blir ett slags systemprodukt och handlingsplanerna kan inte ses som förnyade i praktiken. Arbetsförmedlingen behöver anpassa arbetet med att förnya handlingsplanerna enligt syftet med regelverket, säger Cathrine Carlberg.

Arbetet med platsanvisningar behöver bli bättre

 I arbetet med platsanvisningar anser vi att uppföljningen behöver bli bättre och snabbare. Annars riskerar arbetslösa att behandlas olika och kontrollarbetet blir urholkat. Det är rättsosäkert och ineffektivt. Vi anser också att Arbetsförmedlingen lämnar för få anvisningar, säger Cathrine Carlberg.

I rapporten Arbetsförmedlingens arbete med platsanvisningar (2025:13) riktar IAF en anmärkning till Arbetsförmedlingen för att

  • de inte har skapat förutsättningar för att kunna skicka underrättelser skyndsamt när det finns anledning att tro att arbetssökande inte har sökt anvisat arbete. 
  • de brister i att skicka underrättelser när det finns anledning att tro att arbetssökande inte har sökt anvisat arbete.

Granskningen visar att Arbetsförmedlingen ibland har missat eller dröjt flera månader med att skicka en underrättelse när man har följt upp om jobbet har sökts. När underrättelser inte skickas snabbt innebär det att ett eventuellt beslut om varning eller avstängning från ersättning fattas långt efter den sanktionsgrundande händelsen, och får då inte den handlingskorrigerande effekten som är tänkt. Det innebär också en risk för att ersättning betalas ut felaktigt och att platsanvisningarna inte tas på allvar.

Genom att göra fler platsanvisningar får Arbetsförmedlingen bättre möjligheter att både kontrollera att arbetssökande aktivt söker lämpliga arbeten, och att matcha arbetssökande i enlighet med regeringens intentioner. 

IAF har uppmärksammat både Arbetsförmedlingen och regeringen på bristerna som beskrivs i de båda rapporterna. Arbetsförmedlingen uppmanas också att lämna skriftliga svar på hur myndigheten arbetar för att åtgärda de brister som IAF har anmärkt mot i sina rapporter.