På iaf.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

IAF Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Christel arbetar som utredare

– Jag arbetar som utredare på granskningsenheten och de senaste åren i huvudsak med tillsyn av Arbetsförmedlingens verksamhet, berättar Christel.

Bild på Christel, utredare vid IAF

Varierande arbete med utmaningar

– Arbetet på IAF är varierande och kräver att jag tar ett stort eget ansvar under hela granskningsprocessen. Ett stort ansvar leder i sin tur till att jag har en stor frihet, inom vissa givna ramar, att själv tillsammans med uppdragsgruppen utforma och planera granskningsprocessens genomförande, säger Christel. 

Inom ett granskningsuppdrag har arbetsgruppen ansvar att planera och genomföra uppdraget. Det innebär att välja metoder, genomföra datainsamlingar och göra analyser. 

– Det svåraste med arbetet är nog att planera och bedöma hur lång tid de olika delmomenten i uppdraget kommer att ta. Det är inte ovanligt att vi arbetar parallellt med flera olika metoder inom granskningsprocessen. Det finns även en utmaning i att komma fram till vilka metoder som lämpar sig bäst för att besvara uppdragets huvudsakliga frågeställningar, berättar Christel

Från planering till färdig rapport

– I början av ett uppdrag handlar det mycket om att planera och välja rätt metoder för genomförandet. I själva genomförandefasen kan jag samla in underlag parallellt genom att genomföra intervjuer och granska enskilda ärenden som sedan analyseras. Det slutliga resultatet sammanställs i en rapport. 

Rapporten publiceras på IAF:s webbplats. Den blir också presenterad för den verksamhet som har blivit granskad. Då kan IAF ha en dialog om hur exempelvis brister kan åtgärdas, och förklara regelverket närmare. 

Att söka jobb som utredare

När IAF rekryterar utredare efterfrågar vi en akademisk utbildning som grundutbildning. Den kan ha en inriktning inom samhällsvetenskap, ekonomi eller ett liknande område. 

– Det är viktigt att vara flexibel, noggrann och strukturerad. Det krävs även att man ständigt följer och bevakar det som händer inom det arbetsmarknadspolitiska området. Ytterligare en förutsättning är att man tycker om att samarbeta med andra och naturligtvis att man tycker om att skriva, då de flesta uppdrag avslutas med en rapport, avslutar Christel.